Podsumowanie roku 2020!
Rok 2020 wymykał się wszelkim schematom i był dla studentów Warszawskiej Szkoły Filmowej rokiem pełnym niestandardowych wyzwań. Minione miesiące udowodniły nam jednak, że nic nie jest w stanie powstrzymać prawdziwej pasji, a z każdej trudności można wyjść obronną ręką.
Przemawiają za tym liczby: w roku akademickim 2019/2020 nasi studenci z pierwszych roczników przygotowali blisko 200 etiud. Przy każdej z tych dwuminutowych miniatur filmowych pracowało średnio około 5-6 studentów różnych specjalności, w tym obowiązkowo zespoły złożone ze studenta Reżyserii, studenta Realizacji obrazu, studenta Kreacji dźwięku oraz studenta Produkcji. To bezcenne doświadczenie pozwala młodym adeptom filmowego rzemiosła na naukę zawodu w praktyce i jest najlepszym wskaźnikiem ich możliwości realizacyjnych - ich talentu, pracowitości, odpowiedzialności, czy umiejętności współpracy.
W minionym roku studenci wykazali się jednak nie tylko pod względem liczby przygotowanych etiud, ale przede wszystkim pod względem jakości. Mimo sytuacji na świecie i wynikających z niej ograniczeń, 2020 przyniósł studentom wyższych roczników całe mnóstwo sukcesów, zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Filmy Studentów i Absolwentów z Warszawskiej Szkoły Filmowej, a także Uczniów z Liceum Filmowego zakwalifikowały się w sumie aż 211 razy na polskie i zagraniczne festiwale filmowe (w tym 15 razy na festiwale kwalifikujące do Academy Award!) oraz zdobyły na nich łącznie aż 54 nagrody.
Aż 18 filmów z Warszawskiej Szkoły Filmowej znalazło się w programie Lubuskiego Lata Filmowego, z czego 8 zakwalifikowało się do Konkursu Krótkich Filmów Fabularnych, a dwa – do Konkursu Filmów Dokumentalnych.
Dziewięć wyprodukowanych przez Szkołę filmów - 8 krótkometrażowych fabuł i jeden krótkometrażowy dokument – znalazło się w oficjalnej selekcji 32. Festiwalu Filmu Polskiego w Ameryce.
Osiem filmów naszych studentów zostało przyjętych do Konkursu Filmów Krótkometrażowych na festiwalu Młodzi i Film. Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych.
Siedem filmów z WSF znalazło się w oficjalnej selekcji Polish Film Festival w Los Angeles.
Pięć produkcji z Warszawskiej Szkoły Filmowej zakwalifikowało się do 66. edycji Ogólnopolskiego Konkursu Filmów Niezależnych OKFA w Koninie, a kolejne cztery znalazły się w Konkursie Filmów Krótkometrażowych 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Po trzy filmy naszych studentów zakwalifikowały się do Konkursu Filmów Krótkich podczas WAMA Film Festival, do sekcji „Nowe twarze” HER Docs Film Festival, oraz do prestiżowego katalogu Short Film Corner w Cannes.
kadr z filmu SUKIENKA; reż. Tadeusz Łysiak
Największym uznaniem w 2020 cieszyły się „Sukienka” w reżyserii Tadeusza Łysiaka, debiut reżyserski Kariny Węgiełek – „Rudy” – oraz „Masza” (reż. Krzysztof Chodorowski).
kadr z filmu RUDY; reż. Karina Węgiełek
Spośród dokumentów na szczególne wyróżnienie zasługują: wielokrotnie pokazywane i nagradzane „Fuck, it’s Biology” w reżyserii Veroniki Andersson, oraz „I znów będziemy szczęśliwi” (reż. Krzysztof Wołżański) – zdobywca Nagrody Głównej w kategorii „Dokument” na Long Story Short Film Festival.
kadr z filmu FUCK, IT'S BIOLOGY; reż. Veronica Andersson
Wśród ubiegłorocznych produkcji nie zabrakło filmów społecznie zaangażowanych – „Nad Wisłą” w reżyserii Agaty Koryckiej zdobyło aż dwie nagrody podczas 11. edycji LGBT Film Festival.
kadr z filmu PRZYWIĄZANIE; reż. Katarzyna Babicz
Spośród produkcji gatunkowych wyróżniły się – doceniane już w zeszłym roku – „Przywiązanie” w reżyserii Katarzyny Babicz oraz „Recharge” ze zdjęciami naszego absolwenta, Adama Plucińskiego.
kadr z filmu CAŁE MOJE ŻYCIE; reż. Jędrzej Gorski
Z pozytywnym odbiorem spotkał się również krótkometrażowy musical „Całe moje życie” w reżyserii Jędrzej Gorskiego, który zdobył dwie prestiżowe nagrody.
kadr z filmu GWIAZDECZKA; reż. Natasza Parzymies
Na szczególną uwagę zasługuje też nowa produkcja Nataszy Parzymies – naszej studentki, która zdobyła międzynarodowy rozgłos za sprawą serialu internetowego „Kontrola”. Jej „Gwiazdeczka” zakwalifikowała się do wielu prestiżowych festiwali.
Poniżej znajdziecie szczegółowe informacje na temat ubiegłorocznych sukcesów
najlepiej przyjętych filmów nakręconych przez studentów Warszawskiej Szkoły Filmowej – kolejność alfabetyczna.
CAŁE MOJE ŻYCIE
(reż. Jędrzej Gorski)
Krótkometrażowy musical „Całe moje życie” opowiada historię Marii, która przyjeżdża wraz z mężem na 50-lecie chóru, do którego za młodu należała. Okazuje się, że Jan, miłość sprzed lat, nadal ją kocha. Czy prawdziwa miłość przetrwa próbę czasu?
Musical miał swoją premierę na tegorocznej edycji festiwalu Lubuskie Lato Filmowe w Łagowie, zdobył nagrodę dla Najlepszego Filmu Krótkometrażowego podczas Ostia International Film Festival oraz nagrodę 2020 PFFA HONORARY BRIGHT STAR podczas 32. Polish Film Festival w Chicago.
CÓRKA
(reż. Mara Tamkovich)
„Córka” to opowieść o relacji ojca i jego nastoletniej córki. Pewnego dnia ojciec przynosi tort na urodziny córki. Jednak zamiast uśmiechniętej jubilatki znajduje w łazience zakrwawioną i nieprzytomną dziewczynę. Ktoś skrzywdził Kamilę. Co może zrobić rodzic, gdy państwowe służby zawodzą? Zrealizowany bardzo prostymi środkami film ze społecznym i realistycznym zacięciem, ogniskujący się wokół tematu praw kobiet.
Wielokrotnie doceniany w ubiegłym roku film w reżyserii naszej absolwentki wygrał nagrodę dla Najlepszego Filmu Krótkometrażowego (Best Short Film Award) podczas One Shot International Short Film Festival w Armenii.
CZARNE SERCA
(reż. Maciej Ryczkowski)
W malowniczej wiosce bez nazwy, w czasach tak odległych by o nich zapomnieć, lecz wciąż żywo pamiętanych, rozpętuje się żywiona chciwością, ideologiczna burza. Dla głuchego bratanka sabotiera i jego przyjaciół, prowadzących dotąd nader beztroskie życie, będzie to oznaczało stanąć po przeciwnych stronach barykady, postawionej przez ich ojców, wujów, braci i mentorów.
Film znalazł się w programie Lubuskiego Lata Filmowego oraz otrzymał 2020 PFFA HONORARY BRIGHT STAR podczas 32. Polish Film Festival w Chicago.
DOBRE, ELEGANCKIE CHŁOPAKI
(reż. Marek Ułan-Szymański)
Jest rok 2022. Głęboko w bieszczadzkich górach trwa survivalowy obóz dla scoutów, chłopcy całymi dniami udają, że biorą udział II wojnie światowej. Pewnego dnia spotykają prawdziwy dywersyjny oddział wojsk zachodniej Ukrainy. Nadchodzi prawdziwa wojna.
Film zakwalifikował się do Konkursu Filmów Krótkich 7. edycji WAMA Film Festival, znalazł się w Konkursie Filmów Krótkometrażowych na festiwalu Młodzi i Film. Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych, a także w Konkursie Filmów Krótkometrażowych podczas 45. Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni.
FUCK, IT'S BIOLOGY
(reż. Veronica Andersson)
To intymny portret znanego polskiego współczesnego artysty widziany przez obiektyw szwedzkiej reżyserki. Mariusz Tarkawian miał 120 wystaw sztuki na całym świecie, a jego rodzice nigdy nie byli na żadnej. Veronica Andersson próbuje zrobić swój pierwszy film dokumentalny z nadzieją, na to, że uda jej się zbliżyć rodzinne związki.
Wielokrotnie pokazywany i nagradzany na polskich i zagranicznych festiwalach filmowych dokument „Fuck, it’s Biology” zdobył Główną Nagrodę za Najlepszy Film Dokumentalny na Pärnu International Documentary Film Festival w Estonii. Film znalazł się również w oficjalnej selekcji festiwalu w sekcji Student Dox na MakeDox Creative Documentary Film Festival w Macedonii, zakwalifikował się do 66. edycji Ogólnopolskiego Konkursu Filmów Niezależnych OKFA w Koninie oraz do selekcji 32. Festiwalu Filmu Polskiego w Ameryce. Produkcja znalazła się także w repertuarze festiwalu HER Docs Film Festival.
GREEN
(reż. Ivan Bambalin)
Przyszłość. Ziemia przeżywa apokalipsę zanieczyszczenia. Astronautka i matka Green decyduje się lecieć na zrobionej przez siebie rakiecie na inną planetę, która jeszcze nie jest zanieczyszczana, żeby zebrać nasiona roślin i wrócić z nimi na Ziemię. Ma nadzieję uratować chorą córkę i całą ludzkość. Na planetę Nadzieja wybiera się z psem. Wszystko idzie dobrze, ale bohaterka nie wie, że w czasie poszukiwań akumulator w jej maszynie rozładowuje się.
Film znalazł się w Konkursie Filmów Krótkometrażowych 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
GWIAZDECZKA
(reż. Natasza Parzymies)
W wyniku afery narkotykowej młoda piosenkarka, idolka nastolatek trafia do więzienia, gdzie zostaje jej przydzielone prowadzenie chóru, w którym żadna z osadzonych nie potrafi śpiewać.
Nowa produkcja naszej studentki, Nataszy Parzymies, która zdobyła międzynarodowy rozgłos za sprawą serialu internetowego „Kontrola”. „Gwiazdeczka” zakwalifikowała się do Konkursu Krótkich Filmów Fabularnych Lubuskiego Lata Filmowego oraz Konkursu Filmów Krótkometrażowych na festiwalu Młodzi i Film. Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych, a także znalazła się w oficjalnej selekcji 32. Polish Film Festival w Chicago.
I ZNÓW BĘDZIEMY SZCZĘŚLIWI
(reż. Krzysztof Wołżański)
„I znów będziemy szczęśliwi” to odważny, niecodzienny i przejmujący obraz życia rodzinnego. Dorastające dzieci, po śmierci matki tracą nie tylko najbliższą im osobę, ale także poczucie stabilizacji i bezpieczeństwa. Są ze sobą na dobre i złe, choć ich życie już nigdy nie będzie takie jak dawniej. Reżyser dzieli się z widzami bolesną i intymną historią swojej rodziny.
Film zdobył Nagrodę Główną w kategorii „Dokument” na Long Story Short Film Festival.
KTOŚ ZOSTANIE OSTATNI
(reż. Kamil Krawczycki)
Film znalazł się w katalogu filmów KFF Market na 60. Jubileuszowym Krakowskim Festiwalu Filmowym oraz w programie Lubuskiego Lata Filmowego, a także zakwalifikował się do oficjalnej selekcji 32. Festiwalu Filmu Polskiego w Ameryce (gdzie zdobył 2020 PFFA Discovering Eye Award for Young Filmmakers) oraz do Konkursu Krótkometrażowych Debiutów Filmowych na Młodzi i Film. Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych.
LATAWCE
(reż. Franciszek Dźwierżyński; współpraca reżyserska Łukasz Stryjewski)
Dokument podejmuje próbę zbliżenia się do sportowców zajmujących się dyscypliną jaką jest Kitesurfing. Pasjonaci i zawodowcy zajmujący się tym sportem, uprawianym w Polsce głównie na wybrzeżu Helskim, współpracują z nieprzewidywalną siłą natury jaką jest wiatr, by wzbić się w przestworza i choćby na moment oderwać się od tafli wody. [...] Film ukazuje zmagania i próby z możliwie każdej perspektywy, co pozwala na zbliżenie się do zawodników i ujrzenie tego efektownego sportu w niecodzienny sposób.
Film znalazł się w programie Lubuskiego Lata Filmowego oraz zakwalifikował się do oficjalnej selekcji 60. Krakowskiego Festiwali Filmowego w kategorii „Film dokumentalny”.
MASZA
(reż. Krzysztof Chodorowski)
Historia pracującej na czarno w polskiej fabryce Ukrainki Wiery, która podejmuje rozpaczliwą próbę udzielenia pomocy swojej poszkodowanej w wypadku koleżance, Maszy.
Film „Masza” miał swoją premierę na 13. edycji festiwalu Kameralne Lato. Ogólnopolskie Spotkania Filmowe w Radomiu, gdzie zdobył Nagrodę Publiczności, a odtwórczyni głównej roli Daria Polunina otrzymała nominację do Nagrody im. Jana Machulskiego. Film był również prezentowany na Młodzi i Film. Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych oraz Interfilm International Short Film Festival w Berlinie w ramach sekcji „Focus on: Poland. New Polish Shorts”; film znalazł się również w konkursie dwóch amerykańskich festiwali kina niezależnego: HollyShorts Film Festival w Los Angeles oraz St. Louis International Film Festival, a także trafił do katalogu Short Film Corner w Cannes.
NAD WISŁĄ
(reż. Agata Korycka)
Film opowiada historię policjantki Kingi, która zakochuje się w kobiecie. Angażuje się w pomoc protestującym i pobitym w trakcie Marszu Niepodległości. To daje jej siłę, aby odrzucić wartości, z którymi się nie zgadza i na nowo odkryć samą siebie.
Film „Nad Wisłą” znalazł się w oficjalnej selekcji Polish Film Festival w Los Angeles oraz zdobył aż dwie nagrody podczas 11. edycji festiwalu LGBT Film Festival: dla Najlepszego Filmu Krótkometrażowego oraz Nagrodę Publiczności.
PO SEZONIE
(reż. Monika Majorek)
Nastoletni Adam mieszka wraz z rodzicami na terenie ośrodka wypoczynkowego nad morzem. Gdy do domków letniskowych przyjeżdża tajemnicza, dojrzała Kobieta, chłopiec przeżywa pierwszą fascynację miłosną. Podglądanie nieznajomej przeradza się w obsesję, przez którą Adam zaczyna odkrywać swoją seksualność.
Film znalazły się w przeglądzie Shortlista na 20. MFF Nowe Horyzonty oraz w Konkursie Krótkich Filmów Fabularnych Lubuskiego Lata Filmowego; zakwalifikował się również do Konkursu Krótkometrażowych Debiutów Filmowych na Młodzi i Film. Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych oraz do oficjalnej selekcji 32. Festiwalu Filmu Polskiego w Ameryce, a także trafił do katalogu Short Film Corner w Cannes.
PÓKI ŚMIERĆ NAS NIE ROZŁĄCZY
(reż. Dolores Vunda)
Film opowiada historię Ugandyjki Denise, która sprzeciwia się swojemu mężowi, chcącemu poślubić inną kobietę i żyć w poligamicznym związku. Jej sytuacja staje się trudniejsza, gdy odkrywa, że w całej rodzinie, tylko ona sprzeciwia się zamiarom męża.
Nakręcony w Ugandzie film „Póki śmierć nas nie rozłączy” znalazł się w oficjalnej selekcji festiwali: Quibdo Africa Film Festival w Kolumbii, BronzeLens Film Festival – The Virtual Experience w Stanach Zjednoczonych (w kategorii Students Film), a także zakwalifikował się do programu Lubuskiego Lata Filmowego.
PRZEPUSTKA
(reż. Łukasz Ruciński)
Młody chłopak dostaje przepustkę na swoje wesele. W tym samym czasie jego ojciec kończy odsiadkę. Ojca (złodzieja samochodów) odwiedzają wkrótce gangsterzy, którym zalega robotę. Wie, że nie da rady wykonać dla nich zadania, więc w weselną noc wystawia syna. Ten w obawie o życie swojej żony decyduje się ukraść wskazany samochód pod dodatkową presją - o poranku musi wrócić do więzienia. Kradzież mu się udaje. Z roboty wraca o świcie i żegna się z żoną przed powrotem do więzienia.
Film znalazł się w oficjalnych selekcjach Polish Film Festival w Los Angeles oraz 32. Polish Film Festival w Chicago, a także zakwalifikował się do Konkursu Filmów Krótkich 7. edycji WAMA Film Festival oraz do repertuaru Lubuskiego Lata Filmowego.
PRZYWIĄZANIE
(reż. Katarzyna Babicz)
Film opowiada historię mężczyzny, który opuszcza żonę dla młodej, pięknej kochanki. Gdy zamieszkuje z nową wybranką, szybko wychodzi na jaw, że nie jest ona tym, kogo się spodziewał. Jego życie zmienia się w koszmar.
W tym roku film był pokazywany na wielu zagranicznych festiwalach filmowych, m.in. na 44. Cleveland International Film Festival w Stanach Zjednoczonych, Slash Film Festival w Austrii, FEST - New Directors, New Films Festival w Portugalii czy Portland Horror Film Festival, na którym zdobył nagrodę Main de Gloire – Special Jury Award. Film zdobył również nagrodę za Najlepsze Zdjęcia autorstwa naszego absolwenta Mateusza Klimka podczas Brooklyn Horror Film Festival. Prócz tego, film zakwalifikował się do 66. edycji Ogólnopolskiego Konkursu Filmów Niezależnych OKFA w Koninie
RECHARGE
(reż. Michał Hytroś)
Ona – nie znamy jej imienia – pogrąża się w tej nieznośnej ciszy, z dala od zewnętrznego świata, zamknięta w swoim niezdobytym domu-twierdzy. Nie wiemy kim jest, nie wiemy dlaczego podjęła decyzje, które doprowadziły ją do tego miejsca w życiu. Miejsca, w którym zewsząd ogrania ją pustka.
Film w reżyserii Michała Hytrosia, ze zdjęciami naszego absolwenta Adama Plucińskiego (który jest również pomysłodawcą filmu i autorem scenariusza) znalazł się w oficjalnej selekcji festiwalu dedykowanego operatorom filmowym - Zsigmond Vilmos Film Festival oraz zdobył nagrodę w kategorii Best Cinematography podczas Underground Indie Film Festival w Stanach Zjednoczonych.
RUDY
(reż. Karina Węgiełek)
Film Rudy przedstawia „strzępy” z życia Judyty oraz jej ojca Zbigniewa na przestrzeni kilku dni po śmierci brata Judyty, Marcina, w wypadku samochodowym. W ich przerzucanie się odpowiedzialnością, w poszukiwanie winnych, w pustkę pozostałą po bliskiej osobie – w niespodziewanie wkracza ktoś obcy – Rudy. Czy przyjmie on całe odium winy na siebie? I czy to wystarczy? Czy Judytę i Rudego połączy coś więcej? Czy na poczuciu winy może w ogóle powstać coś nowego? I co kryje się za samotnością i pijaństwem Zbigniewa? I komu należy się kara…
Rok 2020 dla twórców filmu „Rudy” upłynął pod znakiem międzynarodowych festiwali. Film naszej absolwentki znalazł się w oficjalnych selekcjach Manchester Film Festival, Salento International Film Festival, Arizona International Film Festival, Fest Cine Pedra Azul, Rhode Island International Film Festival, Tirana International Film Festival, Aesthetica Short Film Festival, Macau International Short Film Festival, czy Montecatini International Short Film Festival. Produkcja została również zauważona przez selekcjonerów odbywającego się w Londynie Crystal Palace International Film Festival, zakwalifikowała się do Międzynarodowego Festiwalu Filmowego „ZOOM – Zbliżenia”, a także znalazła się w konkursie 6. edycji Beeston Film Festival oraz była pokazywana na markecie podczas Festival du Court Metrage de Clermont-Ferrand we Francji. Karina Węgiełek otrzymała nagrodę dla Najlepszego Reżysera na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Autorskich w Rabacie (Festival International du Cinema D'Auteur de Rabat), w Maroku. Film zdobył również nagrodę Diploma of the Supervisory Board / Diploma from Organisation Comittee na festiwalu KIFF Kinolitopys w Kijowie, nagrodę Cinematic Achivement Award na Thess International Short Film Festival w Grecji, oraz nagrodę dla Najlepszego Międzynarodowego Filmu Krótkometrażowego na Festiwalu Filmowym "Bucovina". Produkcja została także doceniona przez jury festiwalu Filmski Festival Prvi Kadar w Sarajewie, gdzie otrzymała nagrodę Klaps Filmowy dla Najlepszego Filmu Krótkometrażowego w konkursie „Klucz do filmu”.
SUKIENKA
(reż. Tadeusz Łysiak)
Julia pracuje w przydrożnym motelu i poddaje się wszechogarniającemu poczuciu odrzucenia i samotności. Jest inna i społeczeństwo wielokrotnie dało jej to odczuć. Marzy jednak o związku, o bliskości fizycznej z mężczyzną. Niespodziewanie na jej drodze staje przystojny kierowca ciężarówki. Zaczyna o nim fantazjować.
Film swoją premierę miał na 60. Krakowskim Festiwalu Filmowym. Został nagrodzony na Flickers’ Rhode Island International Film Festival w Stanach Zjednoczonych (Nagroda dla Najlepszej Aktorki, Grand Prize Best Actress), na Bengaluru International Film Festival w Indiach (Najlepszy Film w kategorii Let’s Include) oraz zdobył 2020 PFFA Discovering Eye Award for Young Filmmakers podczas 32. Polish Film Festival w Chicago. Film znalazł się w oficjalnej selekcji takich festiwali jak: Odense International Film Festival w Danii, Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Moskwie, Młodzi i Film Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych, Warszawski Festiwal Filmowy, Kameralne Lato w Radomiu, Lubuskie Lato Filmowe w Łagowie, WAMA Film Festival, Nowe Horyzonty we Wrocławiu, oraz w katalogu Short Film Corner w Cannes. Reżyser Tadeusz Łysiak brał udział w prestiżowym programie EFP FUTURE FRAMES – Generation NEXT of European Cinema organizowanym przy MFF w Karlovych Varach. Film wygrał Motyla 2020 na 17. Europejskim Festiwalu Filmowym Integracja Ty i Ja w kategorii filmu fabularnego (na tym samym festiwalu doceniona została również Anny Dzieduszyckiej, która za swoją rolę otrzymała wyróżnienie), GoE Bridging The Borders Award dla Najlepszego Polskiego Filmu Krótkometrażowego na Polish Film Festival w Los Angeles, a także – dla Konrada Blocha, studenta kierunku operatorskiego – nagrodę za najlepsze zdjęcia (Best Cinematography Prize) na Sulmona International Film Festival we Włoszech, Brązową Kijankę za zdjęcia podczas Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Energa Camerimage oraz Nagrodę Firmy Heliograf dla najlepszego autora zdjęć w Konkursie Filmów Krótkometrażowych podczas 45. Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni. Film był również zaprezentowany na amerykańskim HollyShorts Film Festival.
Kompletną listę sukcesów naszych studentów znajdziecie TUTAJ!
Etiudy studentów Warszawskiej Szkoły Filmowej realizowane są przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.